VLY:n kannanotto kouluvuorojen supistamisiin.

8.10.2013

Kannanotto on ollut Vantaan Sanomissa ja se on lähetetty sekä opetuslautakunnan että vapaa-ajanlautakunnan jäsenille.

Miten lakkautettavat kouluvuorot korvataan ?

Liikuntayhdistys ,vantaalaisten liikuntaseurojen edunvalvoja,  ihmettelee, mihin

kaupunki sijoittaa liikuntaseurojen nyt käytössä olevat liikuntavuorot silloin, kun vireillä

oleva  koulujen lakkauttaminen toteutuu. Tiedossamme ei ole korvaussuunnitelmaa.

Liikuntalain mukaan kuntien tulee luoda seuroille toiminnan edellytykset  ja          olosuhteet.

Seurat tekevät perustyön kuntalaisten liikuttajina vahvalla osaamisellaan ja  laajalla         lajivalikoimallaan. Seuratyö  kuntalaisten liikuttajana  tulisi  myös huomioida kaupungille edullisena vaihtoehtona. Asiasta on tutkimustietoa eli se , mitä liikuntaan satsataan , saadaan takaisin nelinkertaisesti, muina  sosiaalisina säästöinä.

Nyt esillä oleva, tässä vaiheessa kahden koulun lakkauttamisesitys, vähentäisi useiden seurojen tuntitarjontaa  huomattavasti. Esim. joltain seuralta jäisi tuntitarjonnasta pois peräti 15 h/ viikko. Tällaisen tuntitarjonnan vajaus tekee huomattavan loven seuran kokonaistarjontaan, talouteen  ja jäsenistöön , ellei osoiteta uusia, korvaavia tiloja.

On suorastaan vastuutonta rajoittaa liikunnan mahdollisuuksia aikana, jolloin esim. nuoret

voivat huonosti, jolloin nuorisotyöttömyys on  yksi keskeisimpiä yhteiskunnallisia  ongelmia, aikana, jolloin kaikki lapset eivät, viimeisen tutkimuksen mukaan, osaa enää juosta!

Ollaanko Vantaalla varauduttu siihen, miten kohdataan nämä ongelmat, mahdollisesti

moninkertaisina ? Ovatko nyt suunnitellut säästölaskelmat realistisia? Ohjaillaanko kaupungin toimintaa, taloudellisista vaikeuksista huolimatta, pelkästään rahan voimalla ?

Seurat tekevät pitkäjänteistä työtä sekä kilpa- että harrasteliikunnassa ja liikunnan merkitys, kaikilla mittareilla mitattuna , on kiistaton.  Seurat suunnittelevat toiminnan pitkälle tuleviin kausiin ja toiminnan ennakoitavuus ja vakaus  ovat  oleellisia sekä itse toiminnan että harrastajien kannalta.

Miten kaupungin päättäjät ovat varautuneet lakkautettavien liikuntatilojen korvaamisiin?

Onko odotettavissa lisää vastaavia lakkautus- tai korjausesityksiä?

Vantaan Liikuntayhdistys on valmis yhteistyöhön ja haluaa olla mukana suunnittelemassa

korvausvaihtoehtoja yhdessä kaupungin suunnittelijoiden kanssa.

Sirkka Vaino

Vantaan Liikuntayhdistys ry